MENS EN ZINGEVING

















Wat is zingeving?

Zingeving 
is een begrip uit de metafysica, wijsgerige antropologie en de psychologie en betekent het zoeken naar de zin, de bedoeling of het doel van het leven of van grote gebeurtenissen in het leven, of het trachten dit doel zelf te scheppen. Het woord zelf suggereert dat dit een actief proces is, wat erop wijst dat de zin van enig voorval geen vanzelfsprekendheid is. Zingeving kan gebaseerd zijn op verschillende elementen, waaronder geloof, rede of logos en esthetiek. De geschiedenis van de zingeving is mogelijk even oud als de mensheid zelf.


Wikipedia (2015).Zingeving.Geraadpleegd op 15/11/2015 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Zingeving


Dit zijn mijn 3 doelen in het leven:


Ze heten Senne, Louise en Raf! Voor hen doe ik alles, voor hen leef ik! Zij zijn mijn grote doelen in het leven!

Er iets ook een doel dat ik zelf schep:
Ik tracht ook zelf mijn doel om af te studeren als kleuterleidster waar te maken door hard te werken. De stap om weer te beginnen met studeren was moeilijk, de weg is lang en hard , maar mijn doel zal ik bereiken, Dankzij de steun en liefde van mijn gezin en vrienden! Ik sta er niet alleen voor en daar ben ik hen ongelooflijk dankbaar voor.


Ik geloof dat ik geloof

Ik geloof niet in een God die in zeven dagen de wereld maakte. Ik geloof wel in een God die luistert en die aanwezig is, iemand die je steunt als je het moeilijk hebt en goedkeurend knikt als alles goed gaat. Ik geloof dat God in de natuur en in de liefde van de mensen zit en niet iemand die aanwezig is in de kerk. God is voor mij veel meer aanwezig in een bloemenweide op een mooie lente dag. God is voor mij ook niet de oude man met de baard die op ons neer kijkt. God is voor mij iemand die in mijn hartje zit, iemand die zegt, "dit doe je goed, ik ben fier op jouw! "

De Bijbel is voor mij een sprookjes boek met prachtige zinvolle verhalen waar we allemaal een boodschap aan hebben. Ik sta ook volledig achter de 10 geboden en probeer die ook na te streven. Ik probeer goed te doen voor anderen.

En stiekem hoop ik toch, dat als ik ooit sterf, dat er iemand is , die me opwacht

LIEDJE 'HEMEL' VAN BART PEETERS

http://www.gva.be/cnt/dmf20151122_01983613/bart-peeters-zorgt-voor-kippenvel-met-pakkend-liedje-over-aanslagen

Bart Peeters heeft zaterdag tijdens zijn optreden in Dilbeek voor kippenvel gezorgd. Hij bracht er in première een kersvers nummer dat hij schreef na de aanslagen in Parijs.










In het gevoelige liedje ‘Hemel’ neemt hij de terreuraanslagen stevig op de korrel. “Die heilige geschriften zijn verwarrend en oud. Er staat niet geschreven dat elke zot mag misbruiken en moorden”, klinkt het onder meer.

HEMEL
Je vindt er geen maagden
Geen lepels van goud,
Die heilige geschriften,
Zijn verwarrend en oud,
Er staat niet geschreven,
Dat elke zot,
Mag misbruiken en moorden,
In de naam God,
Want God is liefde,
En zeker geen haat,
Geen reden voor misbruik,
Of een nepkalifaat,
Het staat in de bijbel,
En in de koran,
Zonder liefde kan de hemel niet bestaan,
Gegoochel met onzin,
Verdeel en heers,
De geschiedenis herhaalt zich,
Maar we zijn hardleers,
De wereld draait vierkant,
En de oplossing stroef,
Mocht de Aarde ogen hebben,
Stonden ze nu droog,
Want God is liefde,
En zeker geen haat,
Geen reden voor misbruik,
Of een nepkalifaat,
Het staat in de bijbel,
En in de koran,
Zonder liefde kan de hemel niet bestaan,
Zonder liefde kan de hemel niet bestaan.

bron: JoRo (2015) Bart Peeters zorgt voor kippenvel met pakkend liedje over aanslagen. geraadpleegd op 23/november 2015 van http://www.gva.be/cnt/dmf20151122_01983613/bart-peeters-zorgt-voor-kippenvel-met-pakkend-liedje-over-aanslagen


PKG-schaal

PKG staat voor Post - Kritische Geloofschaal.

Dit zijn mijn resultaten die ik berekende op 13 december 2015.
Ik ga akkoord met mijn resultaten. Ik geloof maar heb ook een groot relativeringsvermogen. Ik geloof niet in een God die in zeven dagen de wereld maakte. Ik geloof wel in een God die luistert en die aanwezig is, iemand die je steunt als je het moeilijk hebt en goedkeurend knikt als alles goed gaat. Ik geloof dat God in de natuur en in de liefde van de mensen zit en niet iemand die aanwezig is in de kerk. God is voor mij veel meer aanwezig in een bloemenweide op een mooie lente dag. God is voor mij ook niet de oude man met de baard die op ons neer kijkt. God is voor mij iemand die in mijn hartje zit, iemand die zegt, "dit doe je goed, ik ben fier op jouw! "

De Bijbel is voor mij een sprookjes boek met prachtige zinvolle verhalen waar we allemaal een boodschap aan hebben. Ik sta ook volledig achter de 10 geboden en probeer die ook na te streven. Ik probeer goed te doen voor anderen.

En stiekem hoop ik toch, dat als ik ooit sterf, dat er iemand is , die me opwacht.



 



Wil jij ook je resultaten berekenen? Dat kan op http://www.kuleuven.be/thomas/page/dialoogschool-student/


Dit las ik in de krant 'De Standaard':
Christenen en Moslims zijn broers en zussen. Akkoord of niet?





Wat is geloven ? 

Bekijk het volgende filmpje 

https://www.youtube.com/watch?v=nBp9vrp_E20


Gepubliceerd op 23 jan. 2013
Geloven in God en geloven in de Ander. We spreken er niet gemakkelijk over, maar het is wezenlijk in ons leven. Kunnen we toegeven dat we het ook niet altijd weten? Mogen we zoeken? Is dat niet wat geloven mee maakt?
 Wat is geloven volgens jou?

Wat is geloven volgens jou?

Geloven voor mij is

Weten dat je niet alleen bent, dat er altijd iemand is die je steunt in wat je doet en naar je luistert.


Wat is geluk? 

Bekijk het volgende filmpje

https://vimeo.com/18263144

Wat betekend geluk voor jou? 

Geluk voor mij is :

Dankbaar zijn met wat je hebt. Genieten van de liefde van je man, je kinderen en je vrienden. 
Geluk is genieten van kleine meevallers in het leven. 
Gelukkig zijn is voor mij mijn geliefden om me heen hebben, een warm en veilige thuis, nooit honger moeten lijden of ziek zijn, geen pijn, geen oorlog, geen angst en geen haat. Rondkomen aan het einde van de maand en de zon die schijnt. 

En veel tijd hebben om te genieten.



Wat is geloven? 


In dit filmpje, "https://www.youtube.com/watch?v=nBp9vrp_E20", vind je enkele getuigenissen terug van werknemers van Don Bosco. Zij vertellen ons wat  geloven voor hen betekent en hoe zij met het geloof en metjongeren omgaan. Stef, een leerkracht van Don Bosco, sprak mij het meeste aan. Stef kwam echt en oprecht over, bij de anderen leek het alsof ze een tekst uit het hoofd hadden geleerd. Stef antwoordde steeds vlot en spontaan.

 Marie, een opvoedster,bekijkt geloof op verschillende manieren..Ik ben het met haar visie eens. Ik  geloof in God, maar ook in anderen, mijn geloof in het goede in alle mensen en het optimistisch geloven en denken! 
Ook als het minder gaat, blijf ik geloven. Ik geloof dat in iedere mens steeds iets goeds zit, al zit het soms erg ver. Ik geloof dat er in iedere mens een engel en een duivel woont. 

Ik heb ook een ondersteunend geloof, voor eeuwige twijfelaars. Ik geloof soms te weinig in mezelf, en merk dit ook bij anderen. Geloof in je eigen kunnen en ik het goede dat je in je hebt. Als je gelooft in jezelf en gelooft in anderen straal je dat ook uit. Ik wil anderen graag helpen in hun zoektocht. Als we allemaal een beetje geloven in elkaar zal de wereld er mooier uitzien. 


Ik geloof in God en in het hiernamaals. Het leven stopt niet na de dood. Wat er juist gebeurd als we sterven weet niemand, maar ik weet zeker dat mijn overleden moeke en vake over mij en mijn gezin waken. 

De bijbel staat vol met verhalen die bijdragen tot onze geschiedenis, maar waar ook rekening moet gehouden worden met het symbolisch aspect van de verhalen. 

Ik geloof in een God, een vader, die over ons waakt, die er voor ons is en naar ons luistert. Hij zorgt voor ons als een echte vader. 

Joël de Ceulaer schreef het boek 'Homo Sapiens.Gesprekken over de mens en de zin van het leven'. In dit boek vat hij verschillende visies en interviews samen over de zin van het leven. In het volgende fragment kan je zijn visie, na het schrijven van het boek, beluisteren. Ik ben zeker dat jullie ook verbaasd zullen zijn van zijn opinie en reactie!

fragment: https://www.youtube.com/watch?v=Z-cVoLysqEk

God of Oerknal ? 

God schiep de aarde in 6 dagen, de zevende dag was er rust. Het scheppingsverhaal:

een leuk filmpje hierover vind je via volgende link: 

https://www.youtube.com/watch?v=V5u7Gk1r_D0&gl=BE

De tekst van het scheppingsverhaal volgens de Wilibrordbijbel:


 het begin schiep God de hemel en de aarde. [2] De aarde was woest* en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest* van God zweefde over de wateren.
     [3] Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht. [4] En God zag dat het licht goed was. God scheidde het licht van de duisternis; [5] het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de eerste dag.
     [6] En God zei: ‘Er moet een uitspansel* zijn tussen de wateren, een afscheiding tussen het ene water en het andere.’ [7] En God maakte het uitspansel; Hij scheidde het water* onder het uitspansel van het water erboven. Zo gebeurde het. [8] Het uitspansel noemde God hemel. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de tweede dag.
     [9] En God zei: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats samenvloeien, zodat het droge zichtbaar wordt.’ Zo gebeurde het. [10] Het droge noemde God land, en het samengevloeide water noemde Hij zee. En God zag dat het goed was. [11] En God zei: ‘Het land moet zich tooien met jong groen gras, zaadvormend gewas en vruchtbomen die ieder naar zijn soort hun vruchten dragen, met zaad erin.’ Zo gebeurde het. [12] En uit het land schoot jong groen op, gras, zaadvormend gewas, in allerlei soorten, en bomen die ieder naar zijn soort hun vruchten droegen, met zaad erin. En God zag dat het goed was. [13] Het werd avond en het werd ochtend; dat was de derde dag.
     [14] En God zei: ‘Er moeten lichten zijn aan het hemelgewelf, die de dag van de nacht zullen scheiden; zij moeten als tekens dienen, voor zowel de feesten als voor de dagen en de jaren, [15] en als lampen aan het hemelgewelf om de aarde te verlichten.’ Zo gebeurde het. [16] God maakte de twee grote lampen*, de grootste om over de dag te heersen, de kleinste om te heersen over de nacht, en Hij maakte ook de sterren. [17] God gaf ze een plaats aan het hemelgewelf om de aarde te verlichten, [18] om te heersen over de dag en over de nacht, en om het licht van de duisternis te scheiden. En God zag dat het goed was. [19] Het werd avond en het werd ochtend; dat was de vierde dag.
     [20] En God zei: ‘Het water moet wemelen van dieren en boven het land moeten de vogels vliegen langs het hemelgewelf.’ [21] Toen schiep God de grote zeemonsters* en al de krioelende dieren, waar het water van wemelt, soort na soort, en al de gevleugelde dieren, soort na soort. En God zag dat het goed was. [22] God zegende ze en Hij sprak: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk het water van de zee, en laat de vogels talrijk worden op het land.’ [23]Het werd avond en het werd ochtend; dat was de vijfde dag.
     [24] En God zei: ‘Het land moet levende wezens voortbrengen van allerlei soort*: tamme dieren, kruipende dieren en wilde beesten van allerlei soort.’ Zo gebeurde het. [25] God maakte de wilde beesten op het land, soort na soort, de tamme dieren, soort na soort, en alles wat over de grond kruipt, soort na soort. En God zag dat het goed was.
     [26] En God zei: ‘Nu gaan Wij* de mens* maken, als beeld* van Ons, op Ons gelijkend; hij zal heersen over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, over de tamme dieren, over alle wilde beesten en over al het gedierte dat over de grond kruipt.’ [27] En God schiep de mens als zijn beeld; als het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. [28] God zegende hen, en God sprak tot hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte dat over de grond kruipt.’
     [29] En God zei: ‘Hierbij geef Ik alle zaadvormende gewassen op de hele aardbodem aan jullie, en alle bomen met zaaddragende vruchten; zij* zullen jullie tot voedsel dienen. [30] Maar aan alle wilde beesten, aan alle vogels van de lucht en aan alles wat over de grond kruipt, aan alles wat dierlijk leven heeft, geef Ik al het groene gewas als voedsel.’ Zo gebeurde het. [31] God bekeek alles wat Hij gemaakt had, en Hij zag dat het heel goed was. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de zesde dag.

Hoofdstuk 2

[1] Zo werden de hemel en de aarde voltooid, en alles waarmee ze toegerust zijn. [2] Op de zevende dag bracht God het werk dat Hij verricht had tot voltooiing. Hij* rustte op de zevende dag van al zijn werk dat Hij verricht had. [3] God zegende de zevende dag en maakte hem heilig, want op die dag rustte God van al het werk dat Hij scheppend tot stand had gebracht.
     [4] Dit is de geschiedenis van het ontstaan van de hemel en de aarde, zoals ze geschapen zijn.

bron: http://www.willibrordbijbel.nl/?i=2,36&p=page, graadpleegd op 25 februari 2016.

Oerknal:


Geüpload op 19 aug. 2008
Een korte animatie over het ontstaan van de aarde op 1 januari 15 000 000 000 BC. En korte animatie van Simon van den Broek gemaakt voor het programma Big Bang! van de RVU en Teleac.

https://www.youtube.com/watch?v=P8k4Mr2_tug

Oerknal

bron : http://www.wikikids.nl/Oerknal, geraadpleegd op 25 februari 2016
De oerknal wordt ook wel de Big Bang genoemd. De oerknal is het begin van het heelal en de tijd. In het begin zat alles enorm dicht op elkaar gepakt en alles was onvoorstelbaar heet. Dat was 13,7miljard jaar geleden. De theorie van de oerknal is gebaseerd op de relativiteitstheorie. Sinds maart 2014 is het vastgesteld dat de Oerknal wel degelijk heeft plaatsgevonden, het is niet 100% zeker maar de kans is zeer groot. Er is daar genoeg wetenschappelijk bewijs voor dat het gebeurd kan zijn.
De oerknal kun je je voorstellen als een soort enorme ontploffing. Uit die ontploffing is het heelal ontstaan. Net als bij een ontploffing is de temperatuur in het begin heel hoog, later koelt alles af. Bij het afkoelen ontstaan structuren. Als iets heel heet is, kan er maar weinig structuur zijn, die ontstaan pas bij het afkoelen. Zo ontstonden eerst de kleine structuren zoals protonen en neutronen, later de ionen, dan de elementen, dan de verbindingen. Nog weer later komen de hele grote structuren zoals sterren en sterrenstelsels. Het grappige is dat de oerknal helemaal geen geluid maakte. Geluid bestaat namelijk uit trillingen en als die ergens tegenaan komen worden ze hoorbaar. Maar tijdens de oerknal was er nog niets om tegenaan te knallen!

BRONNEN:

- http://www.wikikids.nl/Oerknal, geraadpleegd op 25 februari 2016


- JoRo (2015) Bart Peeters zorgt voor kippenvel met pakkend liedje over aanslagen. geraadpleegd op 23/november 2015 van http://www.gva.be/cnt/dmf20151122_01983613/bart-peeters-zorgt-voor-kippenvel-met-pakkend-liedje-over-aanslagen

Wikipedia (2015).Zingeving.Geraadpleegd op 15/11/2015 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Zingeving

blogbed (2008). Joël de Ceulaer: De zin van het leven. Geraadpleegd 13/02/2016 van https://www.youtube.com/watch?v=Z-cVoLysqEk

Bouman, K. (2015). Moeder Teresa in sneltempo op weg naar heiligverklaring. DeMorgen. 19/12


-Don Bosco Vorming & Animatie DBV&A (2013). Don Bosco gelooft. Geraadpleegd op 12/02/2016 van https://www.youtube.com/watch?v=nBp9vrp_E20


-Godsdienstonderwijs (2012). Prof. Dr. Dirk Hutsebaut PKG Schaal (TRO² 2010-2011). Geraadpleegd op 18/12/2015 van https://www.youtube.com/watch?v=iLJbmvY_JRg


-Goodplanet (2011) Geluk. 6 miljard Mensen. Geraadpleegd 12/02/2016 van https://vimeo.com/18263144


-Reuters (2015). Tyfoon Melor houdt huis op de Filipijnen. DeMorgen, 16/12.


-Salles, W. (2004). The Motorcycle Diaries. Argentinië: Afilm.


-Thomas (2002-2016). PKG Schaal invullen. Geraadpleegd op 18/12/2015 vanhttp://www.identiteitsonderzoek.be/pkg/


-Volta VOD (2011). The Motorcycle Diaries Official Film Trailer. Geraadpleegd op 13/11/2015 van https://www.youtube.com/watch?v=u6jz_b80V5g









.

9 opmerkingen:

  1. Oooh lieve Senne, Louise en Raf!
    Als moeder begrijp ik dat dit uw zingeving is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uw visie en zingeving ligt nauw aan de mijne: liefde, gezin, geluk, eten; warmte, geloof in God, vrienden, ... Je bent een warme en gevoelige persoon, jij hebt zeker een plekje in de hemel, waar meerdere mensen je zullen omarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor die lieve en hartverwarmende woorden Elske, ik hoop dat we elkaar later, heel heel veel later, zullen tegen komen, daar in die hemel. Waar die ook moge zijn ! Want ook jij verdient een plaatsje aan mijn zij :) .Je bent geweldig !

      Verwijderen
  3. Dag Anne,
    God is liefde die in mensen zit. God zit in de natuur. Dit komt ook overeen met mijn geloofsvisie. Ik vind ook dat de kerk geen grote rol meer speelt in het geloven in God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Godelieve,
      Eerst en vooral dank voor je interesse in mijn Blog. Ik vind ook dat God in de liefde van de mensen zit, in de pracht van de natuur,... mijn kinderen zijn ook gedoopt in het midden van de natuur en niet in een kerk. De natuur is mijn kerk, en de Liefde mijn geloof ! Ik wens je veel warmte en liefde toe. Groetjes, Anne

      Verwijderen
  4. De tekst van het lied van Bart Peeters naar aanleiding van de terreuraanslagen slaat de nagel op de kop! Het getuigt dat de terreur van IS het resultaat is van een verkeerde interpretatie van eeuwenoude verhalen. Goed gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Godelieve ,
      Dank je wel. Ik vind Bart Peeters is echt een uniek man. Ik vind zijn teksten heel inspirerend. Er zit zo vaak zo veel waarheid in, soms verborgen en soms, zoals in dit liedje, heel open.Ik geloof ook dat Bart Peeters de enige persoon is die dit kan zingen zonder gebombardeerd te worden ! Dank voor je reactie en veel groetjes, Anne

      Verwijderen
  5. Ook volledig mee eens met wat Bart Peeters in zijn tekst schrijft.
    Liefde is het allerbelangrijkste.
    En een geloof waarvoor men nare dingen doet is in mijn ogen geen geloof meer maar machtsmisbruik.
    Bart Peeters slaagt de nagel op de kop met dit lied.
    Mooi dat je zijn tekst hier hebt gepubliceerd.
    En wat een prachtige kindjes heb jij!
    Onze kinderen geven ons inderdaad zin. Ik merk dat met mijn dochtertje. Mijn hele leven is nu anders en beter dankzij haar.
    Dus ja, ik begrijp jouw dankbaarheid voor je gezin helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen