MENS EN MEDEMENS



FILM: The motorcyle diaries (2004) Salles, W.(regisseur)(2004).The motorcycle diaries (Dvd).Amsterdam: A Film Distribution BV.

In 1952 trokken twee jonge Argentijnen, Ernesto Guevara en Alberto Granado, samen op reis doorheen Latijns-Amerika om de échte wereld buiten Buenos Aires te verkennen. Ernesto is een 23-jarige student geneeskunde die gespecialiseerd is in lepra-onderzoek en op het punt staat zijn diploma te halen ; Alberto is 29 en werkt als biochemicus in een kliniek. De film vertelt niet alleen de belevenissen van het avontuurlijke duo, maar ook hun confrontatie met de onrechtvaardigheden van een onverbiddelijk klassensysteem. Met hun uitgesproken zucht naar avontuur beginnen de vrienden hun hachelijke reis op een oude afgetakelde Norton 500 uit 1939. Alhoewel de oude motor het reeds na enkele maanden begeeft, besluiten ze voort te trekken met de middelen die zij onderweg kunnen vinden. Naarmate hun reis vordert worden zij steeds meer geconfronteerd met wisselende geografische maar ook sociale en culturele invloeden die een diepe indruk op hen nalaten. Wanneer ze tenslotte in een lepra-gemeenschap in het Peruviaanse Amazonegebied belanden, wordt bij beide mannen een bewustwordingsproces tot gang gebracht dat hun latere politieke en sociale ambities zal bepalen. Geïnspireerd op de dagboeken van zowel Alberto Granado als de man die later bekend zou worden als "El Che", is "The Motorcycle Diaries" op de eerste plaats een zoektocht naar het innerlijke en naar de origines van een revolutionaire geest.

Ik heb deze film voor de zoveelste keer gezien op 16/10/2015  Hij laat steeds een diepe indruk op me na.  Ik was altijd al een groot bewonderaar van Ernesto Guevara. Zijn denkwijze en manier van handelen vind ik inspirerend en vaak een voorbeeld voor mezelf . In de film komt dit ook duidelijk naar voor wanneer hij bijvoorbeeld de lepra kolonie bezoekt. Verpleegkundigen en artsen dragen steeds handschoenen en houden afstand van de patiënten.  Ernesto weigert handschoenen aan te doen en geeft de leprapatiënten gewoon een hand.

Wanneer hij zijn verjaardag viert verkiest hij dit niet te doen aan de ‘veilige’ oever waar de medische staf verblijft , maar wil hij naar de overkant, naar de lerpakolonie. Hij is zelfs zo vastberaden dat hij prompt in het ijskoude water, in het donker , en in de sterke stroming van de rivier springt en naar de overkant zwemt.

Al het geld dat hij bezit ( 15 dollar om een badpak voor zijn liefje te kopen) schenkt hij aan een koppel dat alles heeft moeten achterlaten  om in een gevaarlijke mijn te gaan werken.

Ik heb een citaat  en brieven uit de film overgenomen, gewoon om eventjes over na te denken,…

“De vogel van de jeugd vliegt weg.”

Ook van twee brieven van Erneste Che Guevara aan zijn mama werd ik even stil.

“Lieve mama,

Wat laten we achter wanneer we een grens oversteken? Elk moment lijkt in twee gesplitst. Weemoed om wat we achterlaten en anderzijds opwinding omdat we een nieuw land betreden.”

“Liefste mama,

Ik wist dat ik haar niet kon helpen, tot voor kort werkte ze nog. Piepend zoals ik en trachtte ze waardig te leven. In haar zieltogende ogen lag een nederige smeekbede om vergiffenis en een grote nood aan troost die zich in de leegte verloor net zoals haar lichaam zal verdwijnen in het grote mysterie dat ons omgeeft.”


Duif
Er vloog een duif
Boven het rumoer
Een witte duif
met een takje,
aan het einde van de dag.
En iedereen
die het zag
Werd er stil van
Theo Olthuis
LEZING 7 DECEMBER 2015 DOOR L. CELIE
een gedicht, voorgedragen door mevrouw L.Celie.

 https://www.youtube.com/watch?v=AgYAURGmU0o&feature=youtu.be

Anders kijken en luisteren naar kinderen en jongeren. Op zoek naar de kracht die in jongeren huist.


Het ritme van het kind


-          Een kind kan de druk niet aan


-          Voelt een kind zich graag gezien?

-          Leren omgaan met aandacht en waardering

Het emotioneel vat

-Oude pijn (verwerkt of onverwerkt)

-achtergebleven emoties

-‘verse’ pijn

-Frustraties

-Onrust

-Pesterijen

Imploderen en exploreren

Blauw ogen slaan, boksen, agressie,… zijn uitingen van exploreren. Kwaadheid wordt vaak woede! Verschil tussen kwaadheid en woede is dat je kwaadheid nog kan controleren en woede niet! Kinderen die imploderen kunnen overgaan tot zelfvernietiging! Ze sluiten zich af van de buitenwereld en de wereld om zich heen.

Wat heeft mijn kind te leren

-Kinderen zijn maakbaar

-Focussen op kracht

Mijn kind is een leiderstype, toont woede, komt niet op voor zichzelf, wordt gepest…

wat heeft mijn kind te leren?

Wat toonden kinderen en jongeren in het omgaan met hun vat?

-Lichamelijke reacties: Vermoeidheid, buikpijn, hoofdpijn,…

-Mentale reacties: Concentratie – en geheugenstoringen, afwezig zijn, mijn hoofd zit vol, waarom vragen, realiteitsbesef ontbreekt

 -Gevoelen worden gedrag: zoals gemis, bang, boos, afgewezen, jaloers, onmacht,

Negeer de lichamelijke en mentale reacties niet. Kijk verder dan wat ze zeggen.

Positief omgaan met gedrag en achterliggende gevoelens.

1.  Liefdevol consequent zijn

2.  Straffen of berisping

3.  Erkenning geven: de 3 b’s

4.  Alternatief bedenken, mogelijkheden en oplossingen vanuit het kind laten ontstaan.

1.  Liefdevol consequent zijn

-Vaten ontmoeten elkaar

-We roepen, we worden kwaad

-Onze eigen ‘triggerplekken’, wat zijn zinnetjes, een houding of welk gedrag haalt me uit mijn evenwicht?

-Een ‘golf’ zorgt voor overspoeling

-Almacht, kracht, onmacht

Wat kunnen we doen?

-Hand op de buik, in eigen energie blijven

-Gebruik maken van onze denkbeeldige ‘GRAADMETER’

-Even uit contact gaan (uit verbinding). Tien minuten is genoeg.

-Volwassen hebben een time-out nodig!

-Nadien het gesprek rustig opnemen

Stap uit de omgeving van de trigger. Ga er niet verder op in. Laat het enkele minuten bekoelen.

2.  Straffen of berispen

·         Straf of sanctie: wat gebeurde kan niet.

-          Het gedrag kan niet

-          Een straf is pas een straf als het door diegene doe de straf krijgt als straf ervaren wordt.

-          Liefst een sanctie op voorhand bespreken met de leerling

-          Geef het kind het vertrouwen, en zeg dit ook, laat hem zijn eigen straf bedenken/kiezen voor zijn daden.

3.  Erkenning geven

De 3 B’s:

·         BISSEN: letterlijk hetzelfde te zeggen

·         BENOEMEN: wat je ziet

·         BEVRAGEN: open vragen stellen: wat, wanneer, hoe vaak, met wie, waar, …

4.  Alternatief bedenken

-Een alternatief geven oor de ondergesneeuwde gevoelens. Stel de vraag wat kan ik doen met mijn kwaadheid? Of hoe kan ik mijn probleem oplossen?

-Het kind leert zelf een oplossing zoeken voor zijn zorg of probleempje (hen zelf leren om problemen op te lossen).

Mijn conclusie:

Het was een zeer interessante en boeiende avond. Ik hoorde veel dingen die ik al wist maar nog meer dingen die ik niet wist. Mevrouw Celie vestigde de aandacht op het innerlijke emotionele vat. Dat vat is aanwezig bij iedereen, het zit binnen in iedereen en het bevind zich van keel tot buik.. Dit vat moet af en toe geleegd worden , anders kan het imploderen of exploderen. Als een kind zich boos voelt, laat het dan ook even boos zijn. We moeten constructief omgaan met die boosheid, maar wel duidelijk maken dat ‘iemand een blauw oog slaan’- echt niet kan.
Veel kinderen kiezen voor een overlevingsmechanisme of vluchtmechanisme, om even niets meer te moeten voelen. We moeten er ook attent op zijn dat een vat dat implodeert (dus volledig naar binnen slaat) kan leiden tot zelfagressie en zelfs zelfdoding. Het is dus heel erg belangrijk dat we hier de nodige aandacht voor hebben.
Een prachtige uitspraak van mevrouw Celie vond ik ook ( een kind is flexibel, tot je de grond vanonder zijn voeten wegneemt.’
Het verhaal van de leerkracht die plots de controle verliest blijft me erg bij. Het vat van deze leerkracht liep duidelijk over, ze wist niet wat ze deed. Het besef dat dit bij iedereen kan overkomen zet mij met mijn voeten op de grond. Oordeel niet voordat je het hele verhaal kent is de boodschap.
Ook vestigde ze meermaals de aandacht op het belang van het ‘echt’ luisteren en ‘echt’ kijken naar een kind. Neem een kind altijd serieus, als het zegt ‘ik denk dat mijn mama mij niet meer graag ziet’, wuif je dit niet weg door te zeggen, ‘maar jawel, natuurlijk ziet jouw mama je wel graag’ maar vraag ‘waarom denk je dat je mama jouw niet meer graag ziet.’ Bedenk samen een oplossing om het kind van deze gevoelens af te helpen, help het kind om zijn of haar emotionele vat te ledigen. Laat steeds het antwoord uit het kind komen. Bijvoorbeeld; als het kind antwoord; ‘mijn mama heeft geen tijd voor mij. ‘kan de oplossing zijn: ‘we spreken af dat woensdagnamiddag steeds moeder-dochter dag is. Mevrouw Celie sprak steeds over ‘de tweede stoel’, wat zit er achter? Bijvoorbeeld als een kind steeds naar de juf gaat met de melding ‘ik heb buikpijn’ (eerste stoel) kan er op de tweede stoel een ‘ik wordt gepest’ zitten. En soms is een kind heel druk en onrustig, weet dat dit kan zijn omdat het even aandacht nodig heeft. Geef het een dikke knuffel.

 Luister dus steeds naar wat het kind echt zegt!

Wil je meer weten over deze interessante dame klik dan op de volgende link:

http://www.lutcelie.be/

Onder de naam vzw De Bleekweide ontwikkeld mevrouw Celie  verder activiteiten, projecten, vormingsaanbod en trainingen

De Bleekweide

Wie ‘bleekweide’ zegt, denkt aan grauw linnen in het gras, 
een zon die genadeloos schijnt, 
maar vooral aan de betrachting dat iets zuiverder wordt,
eens blootgelegd onder het felle licht.
Wil je meer weten over de Bleekweide:
dan kan je klikken op volgende link: http://www.lutcelie.be/vzw-de-bleekweide



Afbeeldingsresultaat voor lut celie


In de de krant : De Standaard vond ik vandaag dit artikel:

Ambitieuze mannen drijven vrouwen weg van onderwijs















door

Ambitieuze mannen drijven vrouwen weg van onderwijs
Studentes die tijdens hun lerarenopleiding tussen veel mannen zitten, kiezen vaker voor een andere sector dan het onderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek van Mike Smet en Hans Tierens, onderzoekers aan de KU Leuven.
Mannen willen een meer prestigieuze job en stralen dat af op hun vrouwelijke collega’s’, zegt Mike Smet, onderzoeker aan de KU Leuven. Een kwart van de afgestudeerde leraren zoekt een job buiten het onderwijs. Opvallend is dat ook studentes die tijdens hun lerarenopleiding tussen veel mannen zitten, vaker kiezen voor een andere sector.
‘Mannen zoeken vaker dan vrouwen een prestigieuze baan’, zegt onderzoeker Mike Smet. ‘Maar ons onderwijs heeft de jongste decennia aan status ingeboet. De lonen zijn niet slecht, maar het zijn vlakke carrières met weinig doorgroeimogelijkheden. Het streven naar prestigieuze jobs van de mannen straalt af op hun medestudenten. Dat zou hen beïnvloeden om het onderwijs links te laten liggen.’
Smet komt tot die conclusies, samen met zijn collega Hans Tierens, na onderzoek bij 31.961 afgestudeerden die tussen 2006 en 2013 hun lerarendiploma behaalden aan de universiteit of hogeschool. Amper 63 procent van hen begon binnen het jaar een carrière in het onderwijs. Nog eens 12 procent begon later als leraar, bijvoorbeeld na verdere studies. De overigen zochten een andere job.
Een mogelijke oplossing is volgens de onderzoekers om de job van leraar aantrekkelijker en competitiever te maken. Dat zou meer mannen naar het onderwijs lokken en het negatieve effect van mannen in de lerarenopleiding neutraliseren.
Vlaams minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), is zich bewust van de rekruteringsmoeilijkheden en gaf onlangs het startschot voor het loopbaandebat. Ze zit samen met de onderwijsvakbonden en koepels om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken.
bron: jvde (2015) Ambitieuze mannen drijven vrouwen weg van onderwijs. Geraadpleegd op 11/12/2015 van http://www.standaard.be/cnt/dmf20151210_02015669

Autismeweek:
Dit zou eigenlijk iedereen moeten weten, ik hoop dat dit voor meer inzicht en begrip zorgt ;

 
 

Kinderen en waarden

Als we eens het idee lieten varen dat kinderen 
iemand moeten wórden?
Van nature zijn kinderen nieuwsgierig en leergierig.
Ze hebben vele prachtige kwaliteiten.
Ze zijn creatief, zorgzaam en ze kunnen voor zichzelf denken.
In een atmosfeer, gedragen door waarden, komen kinderen tot ontplooiing en bloei.
Living Values op school betekent dat er aandacht is voor het ontdekken van de bijzondere waarden die jij in je hebt; dat er ruimte is om naar je gevoelens en zonder oordeel naar je emoties te kijken; dat je mag gaan beseffen dat je uniek bent en dat jouw mening, jouw smaak, jouw eigen geschiedenis ertoe doen; dat je ontdekt wat je voor een ander kunt betekenen; dat je samen met je klasgenoten mag ervaren dat ieders eigen weg een andere is maar niet een mindere of betere; en dat je, naarmate je het beter klaarspeelt je acties en je woorden in overeenstemming te laten zijn met je waarden, je steeds ‘waardiger’ gaat voelen. Je hebt nu zelfrespect. Je kunt met opgeheven hoofd rondlopen. En van jezelf houden.
  • je ontdekt hoeveel liefde je eigenlijk in je hebt;
  • je leert wat het zeggen wil: respect te hebben voor jezelf; daarom ook kun je het opbrengen voor anderen die je misschien minder liggen;
  • je ontdekt dat er - al die tijd al - een plek van vrede in je is en dat je die op kunt zoeken wanneer je daar maar behoefte aan hebt;
  • je leert zien dat je verdraagzaam bent en een ander kan laten zijn wie zij is;
  • je leert samen met anderen een doel te stellen en daar met elkaar, met respect voor ieders bijdrage, naartoe te werken;
  • je leert de schoonheid en lichtheid van eenvoud waarderen;
  • je kunt bescheiden zijn omdat je een gezond zelfrespect hebt;
  • op momenten dat je dicht bij jezelf bent kun je een glimp opvangen van intens geluk;
  • je leert jezelf iedere dag beter kennen en waarderen en in dat proces ervaar je vrijheid;
  • je leert jouw deel te doen en die verantwoordelijkheid geeft je plezier;
  • je leert altijd positief naar jezelf te kijken en daarom kost het je geen enkele moeite eerlijk te zijn: je mag zijn die je bent;
  • je ervaart dagelijks bij het onderzoeken van waarden hoe iedereen de dingen anders ervaart maar in die ervaring toch diep verbonden is.

Werken met Waarden geeft plezier!

De ervaring laat zien dat alle kinderen graag leren over waarden. Waarden hebben immers te maken met je eigen belevenissen, je eigen hart, je eigen leven en je kunt er allemaal over meepraten! De lesactiviteiten van Living Values stimuleren kinderen om zonder oordeel naar zichzelf en anderen te kijken; om waarden te onderzoeken, ermee te experimenteren en als wegwijzers te gebruiken bij het maken van positieve keuzes iedere dag opnieuw. Wat is ballast en wat is voor jou van waarde?
Kinderen leren gemakkelijk positieve sociale communicatieve vaardigheden aan. Ze genieten van het uitdrukken van gedachten, gevoelens en emoties en van het feit dat ze ‘gezien’ en gehoord worden. Al doende ontwikkelen zich hun woordenschat, hun vermogen om onafhankelijk, constructief en kritisch te denken, verantwoordelijkheid te nemen en om persoonlijk en sociaal bewuste beslissingen te nemen.
Kinderen functioneren optimaal in een omgeving van respect, geduld en duidelijke afspraken. Gedeelde waarden op school scheppen een klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, geliefd, begrepen en gewaardeerd. Een klimaat waarin je niet met je klasgenoten hoeft te wedijveren om de aandacht van de juf of docent. Want je bent de moeite waard, gewoon zoals je bent en niet om wat je hebt, zegt of doet.
Living Values stimuleert de inbreng van leerlingen in het onderwijs. Bovendien bevordert het een gelijkwaardige en open uitwisseling tussen leerkrachten en leerlingen.

mwille van de kinderen komt De LeerKracht eerst

Het hoofddoel van Living Values in Nederland is dat kinderen op school opgroeien met een gezond gevoel van eigenwaarde; dat kinderen zich welkom voelen en vanuit een basisgevoel van waardig en geliefd te zijn, zich kunnen ontwikkelen.
In dit verband kan het vak van leerkracht daarom niet hoog genoeg worden geschat. In ieder contact met onze kinderen, onze leerlingen, sturen wij een boodschap de toekomst in waarmee we ‘het verschil kunnen maken’. We kunnen ons afvragen: is die boodschap er een van enthousiasme en positiviteit, van vertrouwen en geloof in onszelf? Of een van onverschilligheid, van louter kennis doorgeven en aan de oppervlakte blijven?
Het werken met waarden geeft vanaf het allereerste begin energie!

Erkenning, Zelfzorg en Zelfreflectie

Een van de kernprincipes van Living Values Education is dat leerkrachten evenzeer als leerlingen erkenning, zorg en aandacht dienen te ontvangen en mogelijkheden om ons in alle opzichten kunnen ontwikkelen.
Als docent kun je nooit terugvallen op je routine, er wordt een permanente, creatieve inzet van je gevraagd. Leerlingen doen een groot beroep op onze kennis maar zeker zoveel op onze persoonlijkheid en innerlijke kracht. Daarnaast zijn er de prestatiedruk van bovenaf en de eisen van het curriculum.
Onze inzet als leerkracht wordt effectief en onze betrokkenheid enthousiast, als we onze eigen waarde(n) leren kennen; als we beseffen welke invloed onze emoties, ons gedrag en handelen hebben op onszelf en anderen; als we ons erkend voelen, ons regelmatig kunnen opladen en professioneel en persoonlijk kunnen groeien. Als we in staat zijn ons eigen leven op een positieve manier vorm te geven en zinvolheid te ervaren. Dat schenkt levensgeluk en geeft ons vak de kwaliteit waarop de leerlingen recht hebben.

Goed onderwijs begint bij ons als leerkracht

Omwille van de kinderen richt Living Values zich daarom allereerst tot docenten en stimuleert hen tot zelfreflectie en zelfzorg; tot het onderzoeken van de eigen waarden; tot het creëren van een sfeer in de klas die is gebaseerd op vertrouwen, vriendschap en veiligheid; tot het zich professioneel vernieuwen; tot het, vanuit het hart, kijken naar de kinderen.

Het Docentenkorps

Niet alleen de individuele leerkracht is een rolmodel. Ook de docenten gezamenlijk hebben een voorbeeldfunctie. Waardeneducatie is succesvol als alle volwassenen binnen een school toegewijd zijn aan een duidelijk afgesproken reeks waarden. De gedeelde waarden- die ook naar de ouders toe worden gecommuniceerd – vormen dan het fundament en de kern van het onderwijs. Er ontstaat een sfeer van zorgzaamheid en respect, en ruimte voor professionele uitwisseling, onderlinge inspiratie en aanmoediging.

De kracht van Waarden

Waarden zijn woorden.
Pas als we ons voor waarden openstellen en ze léven, krijgen ze inhoud en betekenis. Waarden ontwikkelen gaat verder dan gedragsverandering. Met waarden gaan we vóór iets. Vóór het onthullen van de waardigheid van ieder individu. Waardeactiviteiten zijn boeiend, uitdagend en maken blij.

Waarden: waar zijn ze?

Wij hoeven waarden niet buiten ons te gaan zoeken. Wij hebben ze allemaal al. Ze behoren tot de kern van ons wezen.

Waarom waarden?

Of we het ons bewust zijn of niet, waarden bepalen ons gedrag, onze relaties en onze keuzes. Waarden verlenen de mens zijn of haar waardigheid. Hoe meer wij ons bewust zijn van onze intrinsieke, universele waarden als mens, hoe waardiger wij ons voelen en gedragen. Wij zullen in ons leven zinvolheid en kwaliteit ervaren, in onze contacten, in de keuzes die we maken en in aandachtsvol aanwezig zijn en – handelen.

Welke waarden?

Er zijn ontelbaar veel waarden. De 12 universele kernwaarden van Living Values Education (vrede, respect, liefde, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, samenwerking, geluk, verdraagzaamheid, bescheidenheid, eenvoud, vrijheid en verbondenheid) worden door alle culturen gedeeld. Maar het zijn geen absolute waarden. Ze dienen als sleutels om onszelf en de kinderen in een gezamenlijk en interactief proces te ontwikkelen en bewust te maken van onze menselijke waardigheid.
Alle waarden zijn bovendien met elkaar verbonden. Het verdiepen van één waarde leidt je vanzelf naar andere ondersteunende en onderliggende waarden.

Mijn favoriete waarde is  LIEFDE:

Liefde

  • Liefde is binnenin mij;
  • Liefde doet me veilig voelen;
  • Wanneer ik vol liefde ben, verdwijnt woede;
  • Wanneer we ons met onze bron verbinden, is er liefde;
  • Echte liefde is een waarborg voor vriendelijkheid, zorgzaamheid en begrip en maakt een einde aan jaloezie en controlerend gedrag;
  • Universele liefde kent geen grenzen of voorkeuren, liefde overstijgt alles.

Liefde'Vaarwel, zei hij…
Vaarwel, zei de vos. Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
Voor de ogen is het wezenlijke onzichtbaar, herhaalde de kleine prins, om het goed te onthouden.'
Antoine de Saint - Exupéry
Uit: De Kleine Prins



Huiswerk afschaffen?

bron :Klasse(24/06/2015) Huiswerk afschaffen,
 https://www.klasse.be/3609/ , geraadpleegd op 28 januari 2016.
Huiswerk legt een enorme druk op de vrije tijd van gezinnen. En niet alle ouders kunnen hun kinderen helpen. Scholen stoppen dus beter helemaal met huiswerk”, zeggen kinderpsychiater Marina Danckaerts en docent Stefan Ramaekers.

Dit zijn hun 4 tips:

  1. 1Ontlast ouders van huiswerk

  2. Stefan Ramaekers: “Scholen verwachten dat ouders betrokken zijn en hun kind ondersteunen bij het huiswerk. Vaak vertrekken ze vanuit het klassieke gezin dat daar de tijd voor heeft. Maar net die tijd ontbreekt vaak wanneer ouders beiden voltijds werken, alleenstaand zijn of hun kinderen hobby’s beoefenen.”
    “Bovendien leert het ene kind trager dan het andere: waar de ene ouder 10 minuten met zijn kind bezig is, zwoegt de andere een uur met zijn kroost aan dezelfde taak. 
      Kunnen we ouders dan niet beter ontlasten van huiswerk en tijd geven om gewoon als gezin samen te zijn?”
    1. 2Huiswerk vergroot de achterstand

    2. Stefan Ramaekers: “Wie het al moeilijk heeft op school dreigt bovendien nog verder achterop te geraken omdat zijn ouders hem, om verschillende redenen, niet kunnen helpen. De sterke leerlingen daarentegen zijn vaak net diegenen die ook thuis extra stimulansen krijgen. Daardoor krijgen zij nog meer voorsprong.”
      “De doelstellingen van huiswerk – leren plannen, zelfstandig werken, de leerstof inoefenen – kan je ook op andere manieren bereiken dan met huiswerk. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van leraren en ouders, daar moeten we als samenleving aan werken.”
        Kunnen we ouders niet de tijd geven om gewoon als gezin samen te zijn? 












        Stefan Ramaekers - docent Laboratorium voor Educatie en Samenleving, KU Leuven
      1. 3Huiswerk veroorzaakt stress en frustratie

      2. Marina Danckaerts: “Huiswerk zorgt bij veel kinderen ook voor dagelijkse stressin de relatie met hun ouders en werkt psychische problemen in de hand”, zegt “Huiswerk leert hun dat ze ‘moeten’ presteren. Dat zorgt voor spanning tussen ouders – die hun kinderen willen vooruit helpen in het leerproces – en kinderen bij wie het leren, om welke reden ook, stroever verloopt.”
          Eerder dan te helpen, leidt huiswerk zo tot wederzijdse frustratie en verwijten. Het bepaalt in veel gezinnen de negatieve sfeer van de avond en is vaak het topmoment van emotionele en gedragsproblemen bij kinderen.”
        1. 4Hou huiswerk op school

        2. Marina Danckaerts: “Instuderen en oefenen zijn belangrijke opdrachten in een leerproces. Maar misschien kan een schooldag daar gewoon systematisch meeeindigen. Dan kunnen kinderen naar huis met eventueel enkel nog een creatief opdrachtje voor de volgende dag. Zo zouden we meteen ook heel andere maatschappelijke waarden communiceren aan onze jeugd.

          Mijn mening over huiswerk:
          ik vind dat kinderen al de hele dag op de schoolbanken moeten zitten, als ze thuiskomen loopt hun hoofd bijna over van de opgedane kennis. Laat een kind een kind zijn. Laat een kind de tijd om even te ontspannen. Wanneer ze thuiskomen van school is het al snel bedtijd. Veel tijd om te spelen hebben ze zowiezo niet , huiswerk of niet . 
          Het enige voordeel voor de ouders is dat ze via huiswerk weten waar ze op school mee bezig zijn, wat ze leren, wat ze al kunnen en wat ze nog moeilijk vinden . Het is een manier om ouders te betrekken bij de educatie van hun kinderen . 

Nederlands verplicht op de speelplaats?

Ja

Een school in Jette kwam in februari onder vuur te liggen omdat ze ‘taalstraffen’ uitdeelde aan leerlingen die geen Nederlands praatten op de speelplaats. Patricia Van Eekenrode, directeur van het Koninklijk Atheneum in Halle, verdedigt de maatregel. Zij is ervan overtuigd dat leerlingen alleen maar Nederlands kunnen leren door de taal consequent te gebruiken.

“Ik vind het vanzelfsprekend dat leerlingen de Nederlandse taal machtig zijn als ze naar een Nederlandstalige school gaan. Bij het begin van het schooljaar moeten ouders en leerlingen daarom een engagementsverklaring ondertekenen waarin ze verklaren dat ze altijd Nederlands zullen spreken binnen de schoolmuren, ook op de speelplaats. Anderstalige leerlingen komen vaak alleen tijdens de les in aanraking met de Nederlandse taal. Dat is te weinig. Tijdens de lessen gebruiken ze ook een andere woordenschat dan op de speelplaats. Daar leren ze ook de spreektaal beheersen. Als leerlingen toch hun moedertaal spreken, worden ze op de vingers getikt. Als het de spuigaten uitloopt, volgen er sancties. Ze moeten dan een uur nablijven of ze krijgen een alternatieve taak.”
“Tijdens de les gebruiken ze een andere woordenschat dan op de speelplaats”
“Met deze maatregel motiveren we de leerlingen om de taal beter te leren. Als je niet goed Nederlands kent, is het bijna onmogelijk om te volgen tijdens de les. De woorden in handboeken zijn soms al moeilijk voor Nederlandstalige leerlingen. We ervaren ook dat leerlingen die het Nederlands niet machtig zijn, sneller afglijden naar andere richtingen. De leerlingen beseffen zelf dat ze goed Nederlands moeten kennen als ze met succes verder willen studeren.”

Nee

“De speelplaats is de uitgelezen plek om je moedertaal te spreken” , zegt Kris Van Den Branden, directeur van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). “Het komt het welbevinden van de leerlingen ten goede. Dat heeft een positief effect op de schoolresultaten.”

“Uit onderzoek weten we dat kinderen en jongeren gevoelig zijn voor hoe anderen met hun moedertaal omspringen. Je moedertaal is een deel van je identiteit. Iedereen is er emotioneel mee verbonden. Als je als school de moedertaal van je leerlingen op de speelplaats verbiedt, geef je een negatief signaal. Leerlingen krijgen het gevoel dat hun taal niet thuishoort op de school en dat ze er zelf ook niet thuishoren. Als leerlingen zich goed voelen, stellen ze zich vaak positiever op in de les. Meertaligheid toelaten is investeren in het welbevinden van je leerlingen en van je school. De kwaliteit van het onderwijs hangt niet af van de taal die op de speelplaats wordt gesproken. Dat geldt zowel voor kleuters als voor jongeren.”
“Je geeft de leerlingen het gevoel dat ze niet thuishoren op school”
“De speelplaats is de uitgelezen plek om je moedertaal te spreken. Het is en blijft ontspanningstijd. Kinderen moeten op zulke momenten spelen en grapjes maken. Ze moeten zichzelf kunnen zijn. We laten toch ook toe dat Nederlandstalige kinderen hun eigen dialect spreken? Waarom zouden anderstalige leerlingen niet de taal mogen spreken waar ze zich het beste bij voelen? Als je nog een stap verder gaat en je straft de leerlingen die hun moedertaal spreken, dan wordt het welbevinden van de leerlingen sterk aangetast. Scholen zouden positiever moeten leren omgaan met meertaligheid.”

Nederlands op de speelplaats ja of nee? Wat vind jij? 

Ik ben van mening dat er op de speelplaats Nederlands moet gesproken worden. Alleen door veel te praten kunnen anderstaligen de taal aanleren en beheersen. Ze moeten zo veel mogelijk oefenkansen krijgen. Tijdens de lessen alleen vind ik echter onvoldoende, want er is immers ook de les Frans, Engels, Duits,...

Bovendien vind ik het vanzelfsprekend dat leerlingen de Nederlandse taal machtig zijn als ze naar een Nederlandstalige school gaan. Bij het begin van het schooljaar moeten ouders en leerlingen daarom een engagementsverklaring ondertekenen waarin ze verklaren dat ze altijd Nederlands zullen spreken binnen de schoolmuren, ook op de speelplaats. 

"Stuur kleuters naar school, anders geen leefloon"

bron: De redactie . be (27/03/2012) Stuur kleuters naar school
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.1256072, geraadpleegd op 28 januari 2015


De Gentse OCMW-voorzitter Geert Versnick (Open VLD) wil ouders verplichten om hun kleuters naar school te sturen als ze OCMW-steun willen behouden. Staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD) onderzoekt of dat mogelijk is. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) veroordeelt het plan.Het OCMW in Gent wil mensen die hun kind niet naar school sturen hun leefloon kunnen afnemen.
Vorig jaar wilde het OCMW in Antwerpen ook het leefloon afnemen van mensen die hun kinderen niet naar school sturen. Maar de rechter veroordeelde dat plan omdat er geen wettelijke grond is voor de maatregel.
Belga
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie De Block, partijgenoot van Versnick, laat haar juridische dienst onderzoeken of een aanpassing van de wet mogelijk is.
Volgens Versnick kan de maatregel kinderen uit de armoede halen en meer kansen geven. Hij wil een stok achter de deur voor de -meestal anderstalige- ouders. "Meer dan een kwart van de leerlingen in grootsteden heeft in het vijfde leerjaar een leerachterstand. Wij proberen nu vanalles op een positieve manier. Maar het zou een enorme hulp zijn als we hardleerse mensen ook kunnen sanctioneren", zegt Versnick.
"Het leefloon is uiteindelijk een gunst van de maatschappij. Je mag daar wel degelijk iets voor terugvragen. Het moet wettelijk haalbaar zijn om daar voorwaarden aan te koppelen. Het is in het belang van het kind", verdedigt Versnick.

"Zo stuur je kinderen de straat op"

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) veroordeelt het voorstel van Versnick.
"Het leefloon is al erg laag. Als je dat nog eens afneemt, wat moeten kinderen dan eten, waar moeten ze van leven? Zo stuur je kinderen de straat op, je straft ze een tweede keer", zegt Smet in "De ochtend" op Radio 1.
Smet betwijfelt ook of het juridisch mogelijk is. "Volgens mij is het in strijd met de grondwet en het kinderrechtenverdrag. In ons land geldt leerplicht, geen schoolplicht." De kleuterschool is niet verplicht.
"Vlaanderen staat overigens op kop in Europa: 97,5 procent van de kinderen in ons land gaat naar de kleuterschool. De kleine minderheid die achterblijft, moeten we intensief blijven begeleiden en aanmoedigen, daar ben ik voorstander van. Maar niet door het leefloon af te nemen."

Van het bekijken van dit filmpje kreeg ik het erg moeilijk

https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU , geraadpleegd op 28 januari 2016


bron : 

www.ibelieveinadv.com NAPCAN Foundation: Children see, Children do (2006) Children see, Children do, https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU , geraadpleegd op 28 januari 2016

Het is zo belangrijk dat volwassenen het goede voorbeeld  geven !We moeten ons hier dringend bewust van worden.

HET ETHISCH MODELIn de cursus van 'RZL' zagen we het praktisch ethisch model, dat opgebouwd is uit negen elementen: grondhouding aannemen, dialoog voeren, situatie analyseren, zoeken naar handelingsmogelijkheden, motieven verhelderen, effecten inschatten, intuïties uitspreken, normen verduidelijken en waarden evalueren.

Grondhouding aannemen
Ik ga akkoord met de psychiaters. Huiswerk is een extra belasting voor de ouders en het kind.Huiswerk  afschaffen vind ik een goed idee als er net zoals in tip 4 vermeld, het laatste half uurtje in de klas aan gewerkt kan worden. Ik kan begrijpen dat huiswerk een kleine test van de leerkracht is om te kijken of het kind de leerstof begrijpt. Creatieve opdrachtjes zijn minder stressvol om mee naar huis te geven. Leerstof voor een toets kan ook, indien tijdig aangekondigd.
Ik vind huiswerk soms ook wel handig, zo weet je als ouder waar je kind in de school aan werkt, wat zijn zwakke punten zijn en waar hij heel goed in is. Het kan ook een moment zijn dat de ouder echt aandacht schenkt aan het kind. Toch zijn kinderen, als ze uit school komen,heel moe en zit hun kleine hoofdje al overvol. Laat een kind een kind zijn, laat ze nog wat tijd hebben om te spelen ! Ze worden al zo snel groot!

Dialoog voeren met de betrokkenen. 
Als de leerkracht of directeur een ouderavond zou beleggen, waarin het afschaffen van huiswerk aan bod zou komen, veronderstel ik dat de meerderheid voorstander is voor dit aspect. Alsook een klasgesprek voeren met deze vraagstelling zal hetzelfde resultaat bekomen. Huiswerk is belastend en stressvol. Via een enquête kan je ook de ervaringen en meningen van de ouders en de leerlingen extra bekomen. Er moet natuurlijk met de leerkrachten ook een akkoord worden gevonden tot besluit. Een vergadering met de leerkrachten kan de pro’s en contra’s vormen voor deze argumentatie.

De situatie analyseren
Het is belangrijk dat de leerkrachten en de directeur, op basis van de enquêtes, vergaderingen en gesprekken waarin hij informatie en meningen heeft ontvangen van de leerling, leerkrachten en ouders een rechtvaardig oordeel voor zichzelf maakt.
Hierbij moet de leerkracht uiteraard rekening houden met de pro’s en contra’s, alsook de consequenties bij afschaffing van het huiswerk. Het resultaat van het onderzoek van de psychiaters is ook relevante informatie, waarin duidelijk wordt dat huiswerk stresserend en belastend is voor het kind en de ouders.

Handelingsmogelijkheden onderzoeken
De leerkracht of directeur moet je dan ook een alternatief aanbieden, hierbij moet hij uiteraard rekening houden met de vooraf afgesproken regels en consequenties. Zoals in tip 4 vermeldt word, kan je de schooldag eventueel beëindigen met het huiswerk. Creatieve opdrachtjes kunnen wel mee naar huis worden genomen. 

Motieven verhelderen
Door het huiswerk af te schaffen ontlasten we meerdere partijen: leerkrachten, ouders en kinderen! Huiswerk veroorzaakt frustraties en stress bij de ouders en de kinderen. Scholen verwachten dat ouders betrokken zijn en hun kind ondersteunen bij het huiswerk. Maar net die tijd en hulp ontbreekt vaak wanneer ouders beiden voltijds werken, alleenstaand zijn of hun kinderen hobby’s beoefenen. Het ene kind leert trager dan het andere: waardoor de ene ouder 10 minuten met zijn kind bezig is, terwijl de andere een uur met zijn kroost zwoegt aan dezelfde taak. Wie het al moeilijk heeft op school dreigt bovendien nog verder achterop te geraken omdat zijn ouders hem, om verschillende redenen, niet kunnen helpen.

Effecten inschatten
Zowel op lange als korte termijn geeft dit de volgende effecten: de spanning tussen ouder en kind vermindert, kinderen met een achterstand geraken niet nog meer achteruit, de leerkracht kan meteen begeleiden waar nodig, de leerkracht kan meteen een verbetersleutel gebruiken of klassikaal verbeteren, minder discussies en frustraties thuis en er wordt eenzelfde werkwijze, die de leerkracht aanleerde, toepast.

Evaluatiemoment: intuïties uitspreken
Ik vind het huiswerk vaak tijdrovend , stresserend en frustrerend. Ik ben er voorstander van om dit onmiddellijk af te schaffen.Ikzelf heb de leerstof vaak anders gekregen dan dat de kinderen het nu aangeboden krijgen. Zo ontstaan er conflicten tussen ouders en kind. Bovendien zijn mijn kinderen steeds doodmoe als ze van school komen , hun hoofdje zit overvol. De ouders hebben er vaak ook een lange en zware dag op zitten. Iedereen verlangt naar rust en ontspanning. Als we eindelijk thuiskomen van school is het ook al redelijk laat, we moeten huiswerk maken, eten, bad in en bed in. Het woordje ontspanning hoort volgens de directie en de leerkrachte duidelijk niet thuis. Zelfs het slaapwelverhaaltje wordt voorgelezen door mijn dochter, omdat ze nu eenmaal moet lezen als huiswerk. En ik als ouder spurt van het ene naar het andere, mijn aandacht verdelend over drie kinderen die allemaal om aandacht en hulp vragen. Als leerkracht denk ik dat het wel in te plannen valt tijdens de schooluren, en in de plaats eventueel een creatief opdrachtje mee te geven, zo kan huiswerk maken als echt leuk en ontspannend beschouwd worden.

Evaluatiemoment: normen verduidelijken
Huiswerk gaat al jaren mee naar huis met het kind, maar de tijden veranderen waardoor tijdsdruk enorm verandert is. De afschaffing dient besloten worden door zowel de directeur, oudercomité, leerkrachten en de verschillende koepels van het onderwijs. Ook moet er worden vastgelegd dat dit van toepassing zal zijn in alle scholen en in de verschillende onderwijsvormen of niet.

Evaluatiemoment: waarden evalueren

Het besluit voor afschaffing van het huiswerk of niet, kan pas genomen worden na een goed overleg en een professionele studie. Er moet een redelijke verhouding zijn in de waarden. Hierbij moet je dus rekening houden met de verschillende aspecten: meningen van de verschillende partijen, pro’s en contra’s van de afschaffing en er moet een algemeen akkoord gevormd worden.


BRONNEN :
- https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU , geraadpleegd op 28 januari 2016

- ww.ibelieveinadv.com NAPCAN Foundation: Children see, Children do (2006) Children see, Children do, https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU , geraadpleegd op 28 januari 2016
De redactie . be (27/03/2012) Stuur kleuters naar school
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.1256072, geraadpleegd op 28 januari 2015

 Salles, W.(regisseur)(2004).The motorcycle diaries (Dvd).Amsterdam: A Film Distribution BV.



https://www.youtube.com/watch?v=AgYAURGmU0o&feature=youtu.be


-  jvde (2015) Ambitieuze mannen drijven vrouwen weg van onderwijs. Geraadpleegd op 11/12/2015 van http://www.standaard.be/cnt/dmf20151210_02015669



bron :Klasse(24/06/2015) Huiswerk afschaffen,


 https://www.klasse.be/3609/ , geraadpleegd op 28 januari 2016.



De redactie . be (27/03/2012) Stuur kleuters naar school. geraadpleegd op 28 januari 2015 van http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.1256072, 

- https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU , geraadpleegd op 28 januari 2016



   ANP (2015). Slovenië zegt neen tegen homohuwelijk. DeMorgen, 21/12.

Beerens, N. (2015). Huiswerk afschaffen? Geraadpleegd op 15/01/2016 vanhttps://www.klasse.be/3609/

   G., E. (2015). Gedicht lezing Lut Celie. Geraadpleegd 10/12/2015 vanhttps://www.youtube.com/watch?v=AgYAURGmU0o&feature=youtu.be


-  Seekercity Wordpress. (2012). Student hoort de klok luiden, onderzoek in Leiden [Online afbeelding]. Geraadpleegd op 03 december 2015 van https://seekercity.files.wordpress.com/2010/05/studenten-en-zin.jp

-     Telemans, D. (2015). Meer vriendjes als vreemde moedertaal mag. De Standaard, 11/12, 4.

















16 opmerkingen:

  1. De film vond ik langdradig, maar een mooi gebaar van de jonge dokters!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het echt een prachtige film, mooie natuur, vol goede daden, maar inderdaad soms erg langdradig.

      Verwijderen
  2. Interessante lezing van Lut Celie. Fijn dat je die notities hebt gepost op de blog.
    "De tweede stoel", ja, door dat zo te verbeelden/benoemen, wordt dat een veel makkelijker handvat voor de volwassenen en voor de kinderen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, daar het begrip 'de tweede stoel' te gebruiken wordt het dadelijk veel duidelijker vind ik. Ik denk steeds, OK? een kind reageert zo - WAAROM reageert hij zo? Zo ga ik op zoek naar het onderliggende probleem. Door dat op te lossen, door een luisterend oor te bieden of een helpende hand, kunnen we de oorzaak wegwerken. Zo verdwijnen 'de symptomen' vanzelf.

      Verwijderen
  3. Ja inderdaad het is een prachtige en duidelijke verwoording, die tweede stoel. Het was echt een feest om naar te luisteren.
    Ik wou alles graag met jullie delen, zo inspirerend allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het niet zo voor de romantisering rond die Che...Zijn motieven waren niet beter dan die van zijn 'vrienden'in Zuid-Amerika en Afrika. Het was evengoed een machtsgeil zootje net zoals diegenen waartegen zij meenden te moeten strijden in de naam van...van wat eigenlijk? In zijn proces om de ultieme wereldverbeteraar te worden zijn velen onschuldig gedood, gemarteld...Maar schrijvers en sommige media verzwijgen dit gemakshalve liever.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben volledig akkoord met je stelling over Nederlands praten op de speelplaats. Het is en blijft een feit dat anderstaligen de taal anders niet machtig worden. Als men toelaat om andere talen te gebruiken op de speelplaats gaan er automatisch groepen ontstaan op de speelplaats. En dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja inderdaad dank u Angela! Het is niet gemakkelijk, maar ik denk wel dat we daar als leerkracht rekening mee moeten houden. Ik denk niet alleen aan het taalrijker worden van de kinderen, maar ook pestgedrag dat zo voorkomen kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liefde is een romantische waarde, waarin je echter kan wegdromen. Er bestaan dan ook zoveel mooie vormen van liefde :-)
    Ik ben blij dat ik een medestander heb tegen huiswerk. Ik vind ook dat kinderen thuis de kans moeten krijgen op ontspanning. Alsook voor ouders vind ik huiswerk stresserend na een vermoeiende werkdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker, de kinderhoofdjes zitten al zo vol , na een lange dag leren en stilzitten. Laat de kinderen toch nog kind zijn. Laat ze spelen, .... !

      Verwijderen
  8. Ik vind het super dat je een vermelding van de autismeweek op je blog hebt gepost. De afbeelding geeft inderdaad heel duidelijk weer wat autisme inhoudt. En inderdaad iedereen zou dit moeten weten, maar spijtig genoeg is autisme nog te onbekend bij de mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen en dan vooral leerkrachten, opvoeders,... weten dat Autisme bestaat, begrijpen wat het is en leren hoe ze het best omgaan.

      Verwijderen
  9. Helemaal mee eens enerzijds dat kinderen kind moeten blijven en genoeg huiswerk mee krijgen. Anderzijds vind ik dan weer wel dat als een kind niet goed mee is in de klas het toch moet opgevangen kunnen worden door de ouders en ergens wel moet oefenen om bijgebeend te raken.
    Dit is echter weer zo een ethische kwestie waar scholen en leerkrachten duidelijk nog wel lang een grote brok aan zullen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Blijkbaar hebben we dezelfde mening over 'het Nederlands verplichten op de speelplaats'.
    Ik ben er helemaal mee eens dat het noodzakelijk is om enkel Nederlands te gebruiken tijdens speeltijd. Het is namelijk essentieel dat de anderstalige kinderen het Nederlands ook spontaan leren gebruiken en zo een rijke en vlotte woordenschat zullen hanteren.
    Ikzelf ben anderstalig en heb het nog steeds een beetje moeilijk om spontaan vlot in het Nederlands te babbelen. Ik vind dat de oorzaak hiervan is, dat we op school niet voldoende gestimuleerd werden om spontaan Nederlands te spreken. Nederlands werd dus enkel gebruikt in de les, namelijk om vragen te stellen, tijdens spreekbeurten, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het onderwerp wel of geen huiswerk zo moeilijk... Als ik kijk naar mijn zoontje die was er nooit doorheen gekomen zonder huiswerk te maken in het eerste leerjaar omdat het automatiseren met lezen niet wou lukken. En daar was te weinig tijd voor op school in de klas. Maar dan kijk ik naar zijn beste vriendje en die ouders werken allebei en halen hem pas om 5 voor 7 op van de buitenschoolse opvang omdat ze niet eerder kunnen door hun werk. Dan kan dat jongentje alleen nog thuis huiswerk maken een half uur en direct naar bed. Zo kan een kind geen kind zijn! Misschien is het ook een idee om individueel te kijken waar het nodig is om huiswerk te geven en waar het juist niet nodig is. Groetjes Annalisa

    BeantwoordenVerwijderen